Seminar X: Afslutningskonference

Vi starter i Aulaen, Bygning 1412 - Nordre Ringgade 4, 8000 Aarhus C, og vi slutter i Stakladen, Studenterhus Aarhus Ndr. Ringgade 3, 8000 Aarhus C
Du kan tilmelde dig dette arrangement, hvis du er fra årgang: 2014 – men du skal logge ind først.
Afdeling
Herning
Viby
Sidste tilmeldingsfrist
Onsdag, 10. august 2016 - 12:00

Trivsel og læring i gymnasieskolen

Både i folkeskolereformen og i gymnasiereformen er der et nyt og stærkt fokus på trivsel med et ønske om i højere grad at kunne måle den enkelte elevs trivsel. Forsøg på at indføre trivselsmålinger rejser imidlertid en række spørgsmål. Både indholdsmæssige i forhold til definition af trivsel, og metodiske i forhold til måling af samme og ikke mindst en række pædagogiske og uddannelsespolitiske spørgsmål, som eksempelvis følgende: 

  • Hvordan skal resultaterne håndteres? 
  • Hvordan afhænger det pædagogiske og politiske handlingsrum af definition og operationalisering? 
  • Hvordan virker det i praksis på skolerne?
  • Hvordan kan smartphones og dataanalyse hjælpe os?

For at komme rundt om de mange spørgsmål har vi samlet 200 passioneret nysgerrige unge, der er særligt udvalgt på de midtjyske gymnasier. Deltagerne har som elever på Akademiet for Talentfulde Unge et højt refleksionsniveau og som nuværende elever i gymnasieskolen samtidig et indgående kendskab til selve tematikken. 

Dem har vi sat sammen med en række forskere, som både arbejder med spørgsmålene og som også fungerer som rådgivere for beslutningstagerne. Formålet er at skabe en dialog, hvor alle kommer fra konferencen med øget indsigt. 

Som afslutning på konferencen formuleres og vedtages et kort responsum af en keynote listener inviteret til lejligheden.

Medvirkende

Jan Tønnesvang
Professor, institutleder på psykologi, Aarhus Universitet, og forfatter til en række bøger om pædagogisk psykologi

Lars Qvortrup
Professor, leder af det danske center for skoleforskning, DPU, og en aktiv medspiller i implementering af de senere års skolepolitik 

Carsten Obel
Professor, leder af center for sundheds-samarbejde og forfatter til en række publikationer om trivsel

Kaj Grønbæk
Professor i datalogi på Aarhus Universitet og forfatter til en række artikler om brugen af mobile teknologier og dataanalyse inden for læring og trivselsforbedringer 

Karen Wistoft
Professor, DPU, Aarhus Universitet

Torben Steen
Chefkonsulent i Skanderborg kommune med ansvar for kommunens skoler

Mette Laub Petersen
Projektleder på skolesundhed.dk og ungeprofilen.dk

Line Langballe
Arkitekt MAA, Innovationskonsulent på sundhed.dk

Jakob Uffelmann
Innovationschef hos sundhed.dk, arbejder med innovation, strategi og implementering inden for sundheds- og velfærdsteknologi

Cecilia Ambrosius Høgfeldt
Student of Human Science at Oxford University, ATU-Alumne

Ud over et mangeårigt professionelt virke inden for temaet er de medvirkende på konferencen kendetegnet ved tilsammen at repræsentere alle fire fakulteter på Aarhus Universitet og dertil den konkrete i praksis på skolerne.

Program

14.00: Velkomst v. Svend Thorhauge

14.10: Key Note-oplæg ved Carsten Obel

14.30: Paneldebat ml. Carsten Obel, Jan Tønnesvang og Lars Qvortrup

  • Sammenhængen mellem læring og trivsel
  • Hvad er trivsel? Subjektiv følelse, funktion eller noget helt tredje?
  • Hvad danner grundlag for trivsel?
  • Hvad med betydningen af mening?
  • Har vi spurgt eller diskuteret det med de unge?

15.00: Pause

15.15: Fem sideløbende workshops med adskilte temaer og spørgsmål. På hver workshop vælges to repræsentanter blandt deltagerne, som efterfølgende præsenterer resultaterne fra workshoppen i det afsluttende plenum

16.30: Pause

16.45: Afrapportering fra de fem workshops i plenum ved Jakob Uffelmann og Svend Thorhauge. Mundtlig fremlæggelse af skriftlig afrapportering ved Key Note Listener Cecilia Ambrosius Høgfeldt.

17.30: Slut på det faglige indhold og forberedelse af middag

18.00: Middag i Stakladen

19.30: Unibaren for dem, der har lyst.

Workshops

Jan Tønnesvang:

Bag om trivslen – De psykologiske grundbehov og den psykologiske ilt i vores liv og læring

- Med udgangspunkt i vores behov for mening, tilhør og mestring vil vi diskutere, hvordan vi skaber psykologisk iltende studiemiljøer og hvordan vi kan udvikle værktøjer, der gør os til vitaliseringsagenter i vores egen og hinandens trivsel og læring.

Afslutningsvist vil vi skitsere et par modeller til at forstå og arbejde med psykologisk ilt i vores liv og læring, som kan præsenteres i plenum.

Workshopdeltagerne skal forud for dagen have orienteret sig i:
Introduktiontekst til vitaliseringsmodellen:

http://klim.dk/files/assets/Smagsproever_mm/Vitalisering03.pdf

Videopræsentation af vitaliseringsmodellen (hvad den handler om) – de første 10 minutter:

https://www.youtube.com/watch?v=3gGBeAovEzA

 

Carsten Obel og Mette Laub Petersen:

Danske unges mentale kapital er det råstof, vi skal bygge fremtiden på, men deres trivsel er udfordret - hvad skal samfundet gøre?

Med udgangspunkt i forskellige sociale modeller vil vi diskutere, hvor vi bedst sætter ind og hvordan vi systematisk inddrager børn og unge? Ungetrivsel er en generel udfordring i Europa, har Danmark noget særligt at byde ind med?

Afslutningsvist vil vi skitsere et par konkrete bud med afsæt i deltagernes tanker om, hvordan vi kan operationalisere indsatsen.

Workshopdeltagerne skal forud for dagen have orienteret sig i:

https://www.skolesundhed.dk/Pu

https://www.skolesundhed.dk/Files/CMS/Rapport%20Ungeprofilunders%C3%B8gelsen%202015.pdf


Lars Qvortrup og Karen Wistoft:

Trivsel som risikokategori – trivsel eller mistrivsel?

  • Hvorfor handler trivsel i trivselsundersøgelser altid om mistrivsel?
  • Betyder det at unge ubevidst tildeles en rolle som ”risikable” eller ”risikobærere”?
  • Hvilke konsekvenser kan det have for de indsatser, der iværksættes på trivselsområdet?
  • Hvilke konsekvenser kan det have for unges selvbilleder?

Vi starter med at se på nogle af de spørgsmål, der ligger bag en stor ny undersøgelse om unges trivsel og sundhed (”Ungeprofilundersøgelsen 2015”).Dernæst diskuterer vi den metode, der bruges til at undersøge trivsel med. Til sidst laver vi i fællesskab et bud på et trivselsbegreb og et sæt af spørgsmål, der understøtter trivsel som ”wellbeing”.

Undervejs sætter vi humaniora op over for naturvidenskab. Vi vil drøfte om trivsel kan betragtes som et resultat af forventninger i det sociale fællesskab, eller om trivsel er noget, fx en egenskab, der ”bor” i det enkelte individ. Bare ét eksempel: Hvorfor er pigers trivsel i de fleste under­søgelser lavere end drenges trivsel? Skyldes det at de objektivt set trives forskelligt, eller skyldes det, at de har forskellige forventninger til det at trives i et socialt fællesskab?

 

Torben Steen:

Hvordan kan skolens fokus på læring øge alle elevers trivsel?

I den almindelige det debat i Danmark opfattes det nogle gange som en bagvedliggende præmis, at  ”skole” er et overgreb på børn, f.eks. i forbindelse med debatten om skolereformens beslutning om en længere skoledag. Ofte udtrykkes der forventninger til skoler- og uddannelsessteders specifikke arbejde med trivsel i en dekoblet kontekst fra læring. Først må der arbejdes med trivsel, og så kan vi gå i gang med læring. Elever som ikke trives, kan ikke lære osv. Men kunne det tænkes, at elevernes oplevelse af læring faktisk er den afgørende betydning for elevernes trivsel?

- Kan der arbejdes målrettet for en skole, hvor læring er den afgørende forstærkning af elevernes trivsel?

- Hvilke elementer skal der fokuseres på i en skole, hvor læring er det meningsskabende element for alle elever?

 

Kaj Grønbæk og Line Langballe:

Smartphones med sensorer og analyse af data opsamlet i ’skyen’ kan bruges til udvikling af teknologier til støtte for bedre trivsel og læring

Med udgangspunkt i et oplæg om de it-tekniske muligheder inden for ”mobile health” og ”mobile learning” brainstormer vi på innovative ideer til brug af teknologier til trivsel og læring.  

Hvis tiden tillader, vil vi skitsere et par konkrete designkoncepter.

Workshopdeltagerne skal forud for dagen have orienteret sig i:

http://tobiassonne.com

https://alexandra.dk/dk/aktuelt/nyheder/2013/app-hj-lper-med-g-re-udsatte-b-rn-mere-robuste

https://alexandra.dk/dk/cases/hasle-bakker-interactive

https://alexandra.dk/dk/cases/tychos-rejse

***

Vi slutter jeres forløb af i faglig og festlig stemning i samarbejde med Studenterhus Aarhus i Stakladen på Aarhus Universitet.

Afslutningkonferencen arrangeres i samarbejde med Center for Sundhedssamarbejde

Efter det faglige indhold spiser vi sammen, og efterfølgende vil der være åbent i studenterbaren. Vi inviterer også efterårets workshopleder og jeres mentorer med til seminaret og om aftenen.

  • Type
    Obligatorisk