Uddannelser mellem teori og praksis
En professionsbacheloruddannelse er i modsætning til de akademiske og analytiske uddannelser oftest rettet mod et bestemt erhverv.
Uddannelserne kobler mellem praksisnær teori på uddannelsesinstitutionen og teorinær praksis, når de studerende er i praktik, og de er sammesat af både teoretisk og praktisk undervisning.
Det betyder, at de studerende veksler mellem uddannelse, der foregår på en uddannelsesinstitution og praktik inden for en profession fx en virksomhed, en skole, et sygehus, en kommune eller en klinik. Der findes professionsbacheloruddannelser inden for mange erhvervsområder, både offentlige og private.
På dette fordybelsesseminar sætter vi fokus på vidensdelen inden for to professionsuddannelse og prøver kræfter med konkrete undervisningsformer.
Program:
16.00 - 16.05: Velkomst ved Morten Sjelborg-Sørensen, ATU (lok.13.15).
16.05 - 16.25: Oplæg v. Lone Birkmose Bjerg, Brobygningskoordinator v. VIA University College, om professionsbacheloruddannelser og VIA University College’s uddannelsesudbud (lok.13.15).
16.30 - 17.30: Opstart af to parallelle workshops:
Workshop 1: Tag med på en rejse ind i læreruddannelsens videns-, forsknings- og praksisunivers v/
Leif Vibild, lektor i Pædagogik på Læreruddannelsen i Aarhus og en lærerstuderende (Aud. 11.09).
Workshop 2: Health Literacy v/
Sanne Fuglsang Nyqiust og Lena Hohwü, undervisere på Sygeplejerskeuddannelsen i Aarhus (Aud.11.08).
17.30-18.00: Aftensmad (den store kantine).
18.00-19.45: Videre arbejde i og afrunding af workshops.
19.50-20.00: Afslutning og evaluering v. ATU i gæstekantinen (lok.13.15).
Workshop 1: Tag med på en rejse ind i Læreruddannelsens videns- forsknings- og praksisunivers
Du vil blive inviteret ind i et spændende akademisk felt, der befinder sig i spændet mellem teori og praksis. Workshoppen vil bl.a. tage sit udgangspunkt i følgende spørgsmål: På hvilket fundament sikrer vi, at kommende elever bliver livsduelige samfundsborgere? Hvordan kommer akademisk viden til at spille en værdifuld rolle på både individ- og samfundsniveau?
Workshoppen vil tage sit udgangspunkt i lærerprofessionens forskellige vidensformer eksempelvis etisk, humanistisk og naturvidenskabeligt. Du vil derudover blive præsenteret for eksempler på lærerprofessionens anvendelse af akademisk viden, som har til hensigt at skabe de bedste forudsætninger for den kommende generation.
Du vil blive undervist af en erfaren lektor i pædagogik og en nuværende studerende. Vi håber, at det vil åbne for flere perspektiver - og at du derved får mulighed for at stille dine nysgerrige spørgsmål til både en ”ung” og en ”gammel”.
I vil blive aktive deltagere i workshoppen, så I skal både lytte og gøre noget.
Workshop 2: Health Literacy
Det enkelte individ har i det moderne samfund et større ansvar og bliver konfronteret med at skulle håndtere egen sygdom og sundhed. Det forhold medfører behov for adgang til sundhedsinformation, tilegnelse af kompetencer i forhold til at kunne forstå og anvende dette og interagere med sundhedsprofessionelle. Et afgørende element heraf er individets niveau af sundhedskompetence (Health Literacy).
Health literacy handler om de kompetencer en person skal være i besiddelse af for at forebygge sygdom samt fremme og fastholde egen sundhed. Det er dokumenteret, at op til 50% af befolkninger i de vestlige lande har lav health literacy. Konsekvensen heraf er øget forbrug af sundhedsydelser, genindlæggelse og lav livskvalitet. Endvidere uhensigtsmæssig sundhedsadfærd, hvormed der er risiko for udvikling af sygdom. Derudover ses sammenhæng mellem lav health literacy og forkert indtag af medicin, dårligere evne til at læse indlægssedler (medicin) samt dårligere generel helbredsstatus og øget dødelighed blandt ældre.
I denne workshop vil I stifte bekendtskab med den videnskabelig dokumentation bag begrebet health literacy og få indsigt i begrebets muligheder og begrænsninger. Endvidere får I lejlighed til selv at teste egen health literacy.
Som forberedelse skal I have set følgende:
I vil få mulighed for at ønske, hvilken workshop I gerne vil deltage i.
Formål
Seminar N: Hvor vil du sætte dit aftryk? har blandt andet til formål at give jer indsigt i professionsuddannelsernes vidensdannelse og praksisformer med afsæt i konkrete uddannelser.