Corona-krisen og medierne: Journalistikkens genfødsel? Livestream med Ulrik Haagerup
v/Ulrik Hagerup, direktør i Constructive Institute
I den første uge med karantæne steg danskernes medieforbrug med 23 % i forhold til 2019. Og 75 % af danskerne bruger mere tid på nyheder under krisen. Derfor har medierne et kæmpe ansvar. Ikke mindst i betragtning af de mange rygter og fake news, der florerer på sociale medier.
Og for journalister, der som faggruppe ligger helt i bund sammen med ejendomsmæglere og bilforhandlere i troværdighedsmålinger, da er det en enestående mulighed for at bevise deres værdi.
Nyhedsjournalistikken skal give den bedst opnåelige version af sandheden. Den skal formidle fakta, afdække problemer og inspirere til mulige løsninger. Ikke bære brænde til bålet, men modvirke den tiltagende polarisering i samfundet.
Det mener Ulrik Haagerup, som vil forandre verden med konstruktive nyheder, som ikke kun påpeger problemer, men også finder løsninger. Han er direktør i Constructive Institute, tidl. nyhedsdirektør i DR og bestyrelsesmedlem for Folkeuniversitetet i Aarhus. Uddannet fra Stanford University og Danmarks Journalisthøjskole.
45 minutters oplæg og 30 minutters spørgsmål
Spørgsmålene stilles i chatten eller pr. mail. Instrukser følger.
Seminaret afholdes i samarbejde med Folkeuniversitetet Aarhus
-
TypeValgfri