Talentudvikling i verdensklasse

Det er store ord at kalde en talentkonference for Talentudvikling i verdensklasse. Når vi alligevel turde sætte den overskrift på det årlige møde mellem talentkoordinatorer, rektorer og samarbejdspartnere fra hele landet, var det selvfølgelig fordi, titlen rummede et spørgsmål. Hvor er verdensklassen i talentudvikling, og hvad sker der internationalt på den front?

Derfor havde vi inviteret Ella Maria Cosmovici Idsøe fra Nasjonalt Senter for Læringsmiljø og Atferdsforskning på Universitetet i Stavanger til at åbne det faglige program med 'Akademisk talentudvikling'. Her spurgte hun til, hvorfor talentprogrammer er gavnlige som et supplement til den almindelige undervisning, hvilke dele programmerne skal indeholde og særligt, hvilken betydning det har for dem, der arbejder med talentudvikling i dagligdagen. 

Vi havde også besøg af Dr. Lianne Hoogeveen, Center for the Study of Giftedness v. Radboud University Nijmegen, som satte fokus på, hvordan vi kan vi skabe attraktive læringsmiljøer for talenterne. Og hvordan vi kan uddanne vores undervisere til at være inspirerende, passionerede og kreative – også for de talentfulde unge.

Danmark har længe været blandt frontløberne, når det handler om talentudvikling. Faktisk i en grad, så et hollandsk studie bruger Danmark som case på, hvordan det er muligt at ændre en skolekultur, så talentudvikling bliver ikke blot legitimit, men en integreret del af forståelsen af at bedrive skole. Derfor giver det god mening også at have danske bidragydere med under overskriften Talentudvikling i verdensklasse.

Forfatterne bag den kommende bog ”De Intelligente Unge”, Ole Kyed og Sheelagh Bisgaard, satte bl.a. fokus på udvælgelsen af talenterne. Nogle talenter er lette at spotte. De skiller sig ud. Men hvordan spotter vi de talenter, der ikke gør sig bemærket? Rundt i de danske klasselokaler sidder flere talenter, der ikke tør blomstre og derfor underpræsterer. 

Hanne de Linde, direktør, Coaching & Udvikling v. Mercuri Urval, fortalte om arbejdsgivernes syn på talent og talentudvikling. Hvad kan de unge talenter gøre for at blive attraktive for arbejdsmarkedet – og hvordan kan arbejdsmarkedet gøre sig attraktiv for talenterne? 

Dagens største bifald høstede imidlertid de to alumner Anna Mars og Jonathan Mills, som gik på den allerførste årgang og fortalte om, hvordan deres erfaringer fra Akademiet for Talentfulde Unge havde gjort forskel i deres videre uddannelsesforløb.

Jonathan Mills sagde det meget klart: Uden ATU, sværere overgang til studier, forkert studievalg, mindre selvindsigt og mindre selvværd, mere dovenskab og mindre glæde. Det er ikke sikkert, vi rammer så godt hver gang, men gør vi det blot de fleste gange, så er det hele sliddet værd.

120 deltog i den nationale talentkonference 2016. Vi glæder os til at se mange af jer og nye deltagere, når vi inviterer til talentkoordinatorer, rektorer og andre samarbejdspartnere til en ny talentkonference onsdag den 6. september 2017.