Nanoscience, spaghetti og speed-dating

Som overskriften vidner om, så bød Talentakademiets besøg på Science and Technology på Aarhus Universitet - nøjagtig som de tidligere besøg på Faculty of Arts og Business and Social Sciences - på en varieret, spændende og til tider ganske overraskende introduktion til de utallige og meget forskellige uddannelser, som fakultetet tilbyder nuværende og kommende studerende.

Hvad har nanoscience med pølser på ukogt spaghetti at gøre? Ikke meget, synes det logiske svar at være, men spørger man Anders Okholm, Ph.d. i nanoscience, så er svaret et helt andet. I følge ham, så kan spaghettien sammenlignes med DNA-strenge og pølserne med de ting, herunder intelligent medicin, som vi kan putte på strengene, og som de derefter kan aflevere til cellen. Det er netop den form for grundforskning, han beskæftiger sig med på Science and Technology, og som han mandag var mødt op for at indvie Talentakademiets elever i.

Efter hans oplæg fulgte endnu en af fakultets ph.d.-studerende, Julie Rasmussen, som forsker i nanoetik, og dermed de spørgsmål, som nanoforskningen naturligt rejser i forhold til miljø, mm. Hendes oplæg affødte også en række spørgsmål, og da alle havde fået svar på det de ville vide, var det tid til programmets 2. punkt: tre runder uddannelses-speeddating hvor studerende fra 15 forskellige naturvidenskabelige uddannelser fortalte om uddannelsens opbygning, livet som studerende og beredvilligt svarede på spørgsmål om alt mellem himmel og jord fra eleverne. Da båthornet lød for sidste gang, var det tid til at finde Matematisk kantine, hvor Talentakademiets værter bød på aftensmad.

Sidste programpunkt var hands-on science, hvor eleverne fik mulighed for at prøve naturvidenskaben på egen hånd indenfor et emne, som de havde valgt på forhånd. Klokken 20 var der samling i auditoriet, hvor besøget var startet fire timer forinden, og efter en hurtig post-it evaluering, gik de trætte elever hjem med hovedet fuldt af oplevelser. Måske (forhåbentlig) en lille smule klogere på, hvad fremtiden rent uddannelsesmæssigt kan byde på. Med deres fremragende og forskelligartede introduktioner har de tre faktulteter, som Talentakademiet har besøgt her i løbet af foråret, i hvert fald gjort deres til, at eleverne om nogle år vil være godt rustet til at foretage det helt rigtige uddannelsesvalg.