Seminar L: Steering companies to new and profitable businesses
Vi går vi i dybden på handelsvidenskab og sætter fokus på organisationers og virksomheders muligheder for at forme deres egen fremtid. Med os har vi professor René Rohrbeck fra Aarhus Universitet. Seminaret vil foregå på engelsk.
Hamel and Prahalad are arguing in their 1994 book “Competing for the Future” that the average top management is using only 3% of their attention to build a future perspective for their ogranization. This means that most of their attention is focussed on surviving a future of destiny. However recent studies find that this is not enough and that the average life expectency of the 500 largest organizations globally is now below 25 years (strong decrease from 60 years in the 1950s). We will look at the theory behind “organizational future orientation” and you will be asked in groups to identify and analyse successful cases of firms that not only survived their future of destiny, but which have been able to drive towards a future of desire. You will be asked to present and defend your analysis towards your colleagues. Cases like Apple, General Electric and Toblarone will be discussed.
Read more: http://futureorientation.net;
Pause kl. 17.25-18.00.
Pre read
Hamel, G. and C. K. Prahalad (1994). "Competing for the Future." Harvard Business Review 72(4): 122-128. https://hbr.org/1994/
Generelt om fordybelsesseminarerne:
Fordybelsesseminarerne er struktureret således, at der er 9 seminarer, som I skal vælge 4 af. Der vil være ét fordybelsesvidenskab på Sundhedsvidenskab (HE), hvor I vil kunne vælge mellem forskellige fagområder, og der vil være to fordybelsesseminarer på Naturvidenskab (ST), hvor I ligeledes vælger mellem en ræke fagområder. Både VIA University College, Humaniora (Arts) og Samfundsvidenskab (BSS) udbyder to fordybelsesseminarer i henholdsvis Aarhus og Herning.
Vi anbefaler meget, at I ikke lader geografi, men interesse afgøre jeres valg mellem de forskellige muligheder.
Som udgangspunkt vil der kun være plads til, at I vælger 4 af de 9 tilbud, men når vi har set fordelingen, kan det godt være, vi åbner for, at man kan tilmelde sig et ekstra.
Formål
Seminar L: Steering companies to new and profitable businesses har blandt andet til formål at give jer et eksempel på klassisk samfundsvidenskabelig analyse med afsæt i en konkret case.
-
Antal deltagere100
-
TypeObligatorisk