Seminar E: Introduktion til naturvidenskab
Naturvidenskab
Hvad er Science and Technology for et sted? Hvordan adskiller det sig fra de andre fakulteter? Hvem læser der? Hvem forsker der? Hvad laver de egentlig?
Efter denne aften kan du danne dig svar på disse spørgsmål. Du vil høre lidt generelt om Science and Technology, du vil møde en forsker, du vil snakke med studerende, og du får selv fingrene ned i noget af det faglige stof, der er karakteristisk for naturvidenskab.
Program
16.00 – 17.00: Velkomst og foredrag
Hverdagen som kvanteforsker
Jacob Sherson vil forrtælle lidt om livet som forsker; om hvad han arbejder med i dagligdagen, og hvordan hans interaktion med andre forskere, de studerende og verden uden for murene er. Jacob Sherson er eksperimentalfysiker og har et eksperiment i kælderen, hvor de prøver at bygge en kvantecomputer, som vil være mere kraftfuld end alle normale computere i verden tilsammen. I arbejdet møder de mange uløste udfordringer, og i et nyt forsøg på at inddrage almindelige brugere af internettet i løsningen af disse har de udviklet spiluniverset www.scienceathome.org.
I skal medbringe computer til foredraget, og I vil et par dage inden arrangementet modtage et link, I skal registrere jer på inden arrangementet.
17.00 - 17.45: Aftensmad
17.45 – 20.00: Vælg én af tre forskellige workshops.
20.00: Seminaret afsluttes i de respektive workshops.
Workshop 1: Molekylærbiologi: "Spis dig klog!" v/Jacob Andreasen, molekylærbiologi, Aarhus Universitet
Tænk, hvis du kunne blive klogere - blot ved at spise.
Det kan du, påstår ny forskning.
Men er der beviser? Og vil du "spise klogt", nu du ved det?
Indhold: Oplæg efterfulgt af diskussion i grupper. I skal til sidst i workshoppen anvende jeres viden i en quiz og udarbejde en poster.
Workshop 2: IT-produktudvikling: "Fra idé til fungerende innovation på halvanden time" v/Daniel Graugaard, Aarhus Universitet
Hvordan får man 'gode' idéer, hvis man ikke får dem i badet?
Indhold: Workshoppen vil fokusere på ideation og idéudvikling. I vil blvie inddelt i grupper og få præsenteret en case, som I skal arbejde med. I løbet af workshoppen vil I få værktøjer til at bygge en FUNGERENDE version af jeres idé.
Workshop 3: Forskning med computerspil
Hvordan arbejder vi bedst sammen om at finde løsninger på nye problemer? Under hvilke betingelser skifter organisationer deres udviklingsstrategi? Hvordan bygger vi en kvantecomputer? Ved at bygge forskningsudfordringerne ind i computerspil kan man give alle mulighed for at manipulere med enkelte atomer, udforske konsekvenserne af forskellige strategier eller være med til at konstruere et nyt sprog. I denne øvelse vil I blive præsenteret for, hvordan vi i vores gruppe både er ved at bygge en konkret kvantecomputer og designer computerspil, som kan finde svarene på de ovenstående spørgsmål. I skal arbejde med at bruge dagligdagserfaring med Newtons mekanik til at få intuition for atomernes dynamik og indblik i, hvordan vi bruger spillene til at få et dybere indblik i menneskets unikke problemløsningsevner.Medbring computer og mus!
I skal medbringe computer til foredraget, og I vil et par dage inden arrangementet modtage et link, I skal registrere jer på inden arrangementet.
Formål
Seminar E: Introduktion til naturvidenskab har blandt andet til formål at give jer en indsigt i konkrete naturvidenskabelige metoder som eksempler på cases, man kan beskæftige sig med på naturvidenskab.
-
TypeObligatorisk