Legoklodsernes Matematik
Legoklodsernes Matematik
v/Søren Eilers, professor ved Institut for Matematik, Københavns Universitet
Det er efterhånden mere end 10 år siden, at jeg opdagede, at LEGO tog fejl, når de oplyste, at man kan sætte seks af deres 2x4-klodser sammen på 102981500 måder, fandt det rigtige tal 915103765, og satte mig for at bestemme grundtallet i den eksponentielle vækst, der beskriver, hvordan antallet af muligheder vokser med antallet af klodser. Men på trods af (alt for) mange timers arbejde er det ikke lykkedes mig at bestemme denne vækstkonstant særligt præcist. I stedet har jeg for nyligt - sammen med studerende ved Københavns Universitet - kigget nærmere på 1x2-klodserne, der er teoretisk lige så udfordrende, men hvor tallene ikke vokser nær så hurtigt. Det viser sig, at vækstkonstanten for 1x2-klodser er tæt knyttet til klassiske tælleproblemer delvist inspireret af problemer fra fysik, og vi har dermed opnået kontakt til et betydeligt omfang af teori, der kan benyttes til at studere problemet. Da disse klassiske tælleproblemer heller ikke er fuldstændigt forståede fører dette ikke til en løsning af LEGO-problemet, men vi kan komme meget nærmere og har endda den trøst at kunne dokumentere, at problemet er mindst lige så svært som berømte åbne problemer, der har været studeret siden 1960'erne. Takket være LEGO Group kan jeg medbringe så mange 1x2-klodser, at deltagerne kan få mulighed for at arbejde "hands-on" med opgaven.
*OBS!
I skal være opmærksomme på, at jeres reserverede plads bortfalder kl. 17. Det er derfor vigtigt, at I ankommer før kl. 17, selvom foredraget først starter kl. 17.15.
Seminaret afholdes i samarbejde med Ungdommens Naturvidenskabelige Forening.
-
Antal deltagere60
-
TypeValgfri