Manipuleret af markedsføring
Manipuleret af markedsføring?
Adfærdsdesign – hack dine omgivelser og flyt adfærd
v/Jacob Lund Orquin, lektor i virksomhedsledelse, Aarhus Universitet
Grønne fodspor til offentlige skraldespande, automatiske tilmeldinger til nyhedsbreve, fluer i urinaler, små tallerkener ved buffeten, flugt fra zombies på løbeturen og sms-påmindelser om tandlægebesøget.
Vi guides, puffes og prikkes i stigende grad af veltilrettelagte nudges, interfaces og servicedesigns i vores hverdag. Mantraet bag denne tilgang til adfærdsændringer er, at det oftere er lettere at ændre menneskers adfærd ved at ændre på deres omgivelser snarere end at søge at ændre deres holdninger. Dette vel at mærke uden at bruge traditionelle påvirkningsstrategier som informationskampagner eller økonomiske afgifter.
I denne forelæsningsrække præsenteres en række perspektiver på, hvordan adfærdsdesign anvendes til at ændre menneskers adfærd online såvel som i den virkelige verden. Forelæsningsrækken henvender sig til alle med interesse for områder som psykologi, antropologi, kommunikation, marketing, arkitektur UX og design. Undervisningen tager afsæt i bogen 'Adfærdsdesign' (Plurafutura Publishing), som kan inkluderes i prisen.
Tilrettelæggere: Adjunkt i psykologi Niels Holm Jensen, Aarhus Universitet og adjunkt i spil og mediepsykologi Andreas Lieberoth Wadum, Aarhus Universitet
Seminaret afholdes i samarbejde med Folkeuniversitetet Aarhus
-
Antal deltagere20
-
TypeValgfri