Seminar E: Introduktion til Naturvidenskab - Workshop 2: Forskning med computerspil

Aarhus Universitet, Langelandsgade 140, Auditorium I, Institut for Kemi, 8000 Aarhus C
Du kan tilmelde dig dette arrangement, hvis du er fra årgang: 2015 – men du skal logge ind først.
Afdeling
Viby
Sidste tilmeldingsfrist
Fredag, 1. april 2016 - 12:00

Hvad er Science and Technology for et sted? Hvordan adskiller det sig fra de andre fakulteter? Hvem læser der? Hvem forsker der? Hvad laver de egentlig?

Efter denne aften kan du danne dig svar på disse spørgsmål. Du vil høre lidt generelt om Science and Technology, du vil møde en forsker, du vil snakke med studerende, og du får selv fingrene ned i noget af det faglige stof, der er karakteristisk for naturvidenskab. 

Program

16.00 – 17.00: Velkomst og foredrag v. lektor Jacob Sherson

Hverdagen som kvanteforsker

Jacob Sherson vil forrtælle lidt om livet som forsker; om hvad han arbejder med i dagligdagen, og hvordan hans interaktion med andre forskere, de studerende og verden uden for murene er. Jacob Sherson er eksperimentalfysiker og har et eksperiment i kælderen, hvor de prøver at bygge en kvantecomputer, som vil være mere kraftfuld end alle normale computere i verden tilsammen. I arbejdet møder de mange uløste udfordringer, og i et nyt forsøg på at inddrage almindelige brugere af internettet i løsningen af disse har de udviklet spiluniverset www.scienceathome.org.

I skal medbringe computer til foredraget, og I vil et par dage inden arrangementet modtage et link, I skal registrere jer på inden arrangementet.

17.00 - 17.45: Aftensmad i kemisk kantine

17.45 – 20.00: Workshop 2: Forskning med computerspil v/Jakob Sherson. Hvordan arbejder vi bedste sammen om at finde løsninger på nye problemer? Under hvilke betingelser skifter organisationer deres udviklingsstrategi? Hvordan bygger vi en kvantecomputer? Ved at bygge forskningsudfordringerne ind i computerspil kan man give alle mulighed for at manipulere med enkelte atomer, udforske konsekvenserne af forskellige strategier eller være med til at konstruere et nyt sprog. I denne øvelse vil I blive præsenteret for, hvordan vi i vores gruppe både er ved at bygge en konkret kvantecomputer og designer computerspil, som kan finde svarene på de ovenstående spørgsmål. I skal arbejde med at bruge dagligdags erfaring med Newtons mekanik til at få intuition for atomernes dynamik og indblik i, hvordan vi bruger spillene til at få et dybere indblik i menneskets unikke problemløsningsevner.

Medbring computer og mus!

 

  • Antal deltagere
    40
  • Type
    Obligatorisk