Seminar E: Introduktion til Naturvidenskab - Workshop 3: Optimeringsproblemer
Hvad er Science and Technology for et sted? Hvordan adskiller det sig fra de andre fakulteter? Hvem læser der? Hvem forsker der? Hvad laver de egentlig?
Efter denne aften kan du danne dig svar på disse spørgsmål. Du vil høre lidt generelt om Science and Technology, du vil møde en forsker, du vil snakke med studerende, og du får selv fingrene ned i noget af det faglige stof, der er karakteristisk for naturvidenskab.
Program
16.00 – 17.00: Velkomst og foredrag v. lektor Jacob Sherson
Hverdagen som kvanteforsker
Jacob Sherson vil forrtælle lidt om livet som forsker; om hvad han arbejder med i dagligdagen, og hvordan hans interaktion med andre forskere, de studerende og verden uden for murene er. Jacob Sherson er eksperimentalfysiker og har et eksperiment i kælderen, hvor de prøver at bygge en kvantecomputer, som vil være mere kraftfuld end alle normale computere i verden tilsammen. I arbejdet møder de mange uløste udfordringer, og i et nyt forsøg på at inddrage almindelige brugere af internettet i løsningen af disse har de udviklet spiluniverset www.scienceathome.org.
I skal medbringe computer til foredraget, og I vil et par dage inden arrangementet modtage et link, I skal registrere jer på inden arrangementet.
17.00 - 17.45: Aftensmad i kemisk kantine
17.45 – 20.00: Workshop 3: Optimeringsproblemer v/Nanna Rothmann. Minimerings- og maksimeringsproblemer kan håndtere alt fra virksomheders produktionsvalg, til hvad du som forbruger har råd til at købe. Vi ser derfor først på optimeringsproblemer med 2 ukendte variabler og benytter koordinatsystemer til at løse dem. Herefter ser vi på optimeringsproblemer med flere ukendte variabler og benytter simplex-algoritmen til at løse dem.
Hvis du har grafprogrammer på din computer, bedes du medbringe din computer. Du skal også medbringe en lommeregner, og selvfølgelig skal du have papir og skriveredskaber med.
-
Antal deltagere30
-
TypeObligatorisk