Seminar D: Introduktion til Samfundsvidenskab

Aarhus Universitet, Campus Herning, Birk Centerpark, 7400 Herning, Siemens Auditoriet (3107)
Du kan tilmelde dig dette arrangement, hvis du er fra årgang: 2014 – men du skal logge ind først.
Afdeling
Herning
Sidste tilmeldingsfrist
Mandag, 12. januar 2015 - 12:00

Se placering på Google Maps her.

I samarbejde med Aarhus Universitet gennemfører vi denne dag en introduktion til det samfundsvidenskabelige fakultet.

Samfundsvidenskaben og dens metoder

Hvad er den samfundsvidenskabelige metode, og hvad kan man bruge den til?

I vil på seminaret blive introduceret til samfundsvidenskaben gennem forskellige samfundsvidenskabelige metoder samt konkrete eksempler, og I vil på den måde få en indsigt i, hvordan den samfundsvidenskabelige metode adskiller sig fra blandt andet den naturvidenskabelige og humanistiske metode.

Efter en generel introduktion vil tre Ph.d.-studerende fra henholdsvis Institut for Erhvervskommunikation, Institut for Statskundskab og Institut for Økonomi præsentere tre forskellige metodiske tilgange med udgangspunkt i konkrete eksempler fra deres Ph.d.-projekter (læs mere i beskrivelserne af de tre Ph.d.-studerende og deres projekter).  

I vil efter den fælles introduktion blive delt ud i tre grupper, hvor I får mulighed for selv at arbejde mere i dybden med en af de metodiske tilgange, styret af en af de tre Ph.d.-studerende.  

Der vil til sidste blive samlet op i plenum på jeres erfaringer fra dagens program.


Foreløbigt program for dagen

Kort intro: hvad er samfundsvidenskabelig metode, hvorfor er det vigtigt?

3x15 min. oplæg fra Ph.d.-studerende fra det samfundsvidenskabelige fakultet

Aftensmad

Workshops ledet af de Ph.d-studerende

Opsamling i plenum 

Workshop 1 v/ Kathrine Carstensen, Pd.d.-studerende på Institut for Erhvervskommunikation (BCOM)

Oversættelse (nærmere betegnet undertekster)
Ph.d.-projekt: Udvikling af strategier for tekstningsprocessen – eller med andre ord: Hvad sker der inde i hovedet på de mennesker, der laver undertekster?
I workshoppen arbejdes der to og to. Den ene elev oversætter en kort tekst, mens den anden elev observerer den oversættende elevs proces. Efter endt oversættelse interviewer den observerende elev den oversættende elev for at få et indblik i, hvilke tanker den oversættende elev gjorde sig i oversættelsesprocessen. Derefter byttes der roller.

Workshop 2 v/Kristina Bakkær Simonsen, Ph.d.-studerende på Institut for Statskundskab
Indvandreres integration med særligt fokus på identitetsspørgsmål

Ph.d.-projekt: Hvordan påvirker værtsnationens nationalidentitet indvandreres følelse af at høre til?
I workshoppen introduceres sammenligning som metode til at opbygge og afprøve teorier om, hvad der er årsag til et fænomen. Eleverne kommer til at skulle udvikle deres egne designs som svar på en given problemstilling. Vi diskuterer fordele, ulemper og faldgruber ved sammenligning, og hvorfor vi ofte bruger det, når problemstillingen handler om grupper (fx kulturer, lande, regimer, kommuner, osv.).

Workshop 3 v/ Carsten Paysen Thillemann Rosenskjold, Ph.d.-studerende på Institut for Økonomi  (Oecon)
Forudsigelse af levetider på baggrund af statistiske metoder.
Ph.d.-projekt: Forudsigelse af levetider på baggrund af statistiske metoder til brug for fremskrivning af udgifter til bl.a. pensioner og livsforsikringer.
I workshoppen ”Tænk som en økonom” arbejdes der i mindre grupper. Workshoppen har til formål at introducere eleverne til grundlæggende principper og tankegange inden for økonomi.  Dette vil primært foregå ved på gruppebasis at diskutere og løse relevante opgaver.

  • Type
    Obligatorisk