Talentkonference 2015 - "Best Practice"
Onsdag den 2. september afholdt Akademiet for Talentfulde Unge Øst, Syd og Midt årets Talentkonference. Mere end 80 deltagere - hovedsageligt gymnasieskoler - var rejst fra alle kanter i Danmark til konferencen, som blev afholdt i smukke omgivelser på Holckenhavn Slot i Nyborg.
Temaet for talentkonferencen var ”Best Practice”, og i løbet af dagen blev der delt viden og erfaringer fra både eksperter og deltagere. Som forventet blev der på konferencen skabt et forum for ekspertviden, erfaringsudveksling og netværk blandt deltagerne.
Motivation som drivkraft
Et centralt emne, som blev diskuteret flere gange i løbet af dagen, var, hvordan motivation højner det faglige niveau, og hvordan det sikres i dagligdagen. Som Chef for Ungdomsuddannelsesområdet ved EVA Camilla Hutters fremlagde, så peger alle videnskabelige undersøgelser på, at motivation er en drivende faktor i læring, men mange elever slås med at finde motivationen og drivkraften i forhold til læring.
De fleste deltagere på årets talentkonference kunne nikke genkendende til en hverdag, hvor de både skal motivere og understøtte de svagere elever i en klasse, samtidig med at de skal holde motivationen oppe og udfordre de stærkere elever. Der blev præsenteret en række forskellige konkrete forslag til, hvordan de kan udfordre de fagligt stærke elever i den daglige undervisning, uden at det betyder overvældende mængder ekstra arbejde. Director of European Talent Center Csilla Fuszek pointerede i den forbindelse vigtigheden af mentoring og networking.
Erfaringer fra sportens verden
Eksperter fra sportens verden gav deres syn på talentudvikling, og der blev draget flere paralleller til det akademiske talentarbejde. Akademiet for Talentfulde Unge havde inviteret Kgl. Balletchef Nikolaj Hübbe og Sportschef & Talentudvikler ESAA Ole Keldorf til at belyse, hvordan de mest effektivt når til det bedste resultat. Erfaringerne fra sportens verden viste, at kombination af ”skills” og ”lifeskills” kan medføre ”peak performance” præstationer.