Seminar M: Afslutningsseminar: Videnskabeligt medborgerskab

Aulaen, Aarhus Universitet, Bygning 1412, Nordre Ringgade 4, 8000 Aarhus C
Du kan tilmelde dig dette arrangement, hvis du er fra årgang: 2021 – men du skal logge ind først.
Afdeling
1-årigt
Sidste tilmeldingsfrist
Fredag, 15. juli 2022 - 12:00

Videnskabeligt medborgerskab

13.30: Velkommen v/Anne Harrits, Akademiet for Talentfulde Unge | Midt

13.32: Giv de unge ordet v/Ulrik Bak KirkForskningsprojektet - Giv de unge ordet

13.45: Videnskabeligt medborgerskab v/Kristian Hvidtfeldt Nielsen
Videnskab er en vigtig del af det moderne samfund. Videnskab bidrager til vækst og velfærd, og videnskabelig viden danner grundlag for beslutninger på personligt og politisk plan.
Alle samfundsborgere har derfor både rettigheder og pligter i forhold til videnskaben, men der er forskellige måder at forholde sig til ideen om et videnskabeligt medborgerskab.
Jeg sætter fokus på tre former for videnskabeligt medborgerskab, henholdsvis det dannende, det dialogiske og det deltagende.
Jeg kommer med praktiske eksempler og giver oplæg til arbejdet på de seks workshops.

14.20: Pause og fordeling på workshops, kaffe

14.35: Workshops

  • StenoMuseet: Kroppen som data (22 personer)
  • StenoMuseet: Det nysgerrige menneske (22 personer)
  • Constructive Institute/VidenskabDK (40 personer)
  • KlodsHans for viderekomnende (36 personer)
  • Videnslyd (40 personer)
  • StenoMuseet: Videnskab er lidenskab (22 personer)

Workshop 1: StenoMuseet: Kroppen som data
I skal arbejde med udvikling af et spil, der kan anvendes som efteraktivitet til udskolingselever, der har deltaget i et forløb om krop og data.
Der kommer rigtig mange skoleelever i Science Museerne for at deltage i forskellige formidlingsforløb. Forskning viser, at eleverne får det største læringsudbytte, hvis museumsbesøget er del af et undervisningsforløb med før- og efterarbejde. 

Workshop 2: StenoMuseet: Det nysgerrige menneske
I skal arbejde med udvikling af et spil, der kan anvendes som efteraktivitet til udskolingselever, der har deltaget i et forløb om stråling.
Der kommer rigtig mange skoleelever i Science Museerne for at deltage i forskellige formidlingsforløb. Forskning viser, at eleverne får det største læringsudbytte, hvis museumsbesøget er del af et undervisningsforløb med før- og efterarbejde. 

Workshop 3: Skriv en fængende historie om ny forskning sammen med Constructive Institute og VidenskabDk

På workshoppen dykker vi ned i videnskabsjournalistens værktøjskasse, og du bliver klædt på til at skrive en nyhed om forskning, så den er læseværdig og vækker interesse hos et bredt publikum. Du lærer om nyhedskriterier, opbygning af artikler, sprog og faldgruber i videnskabsjournalistik. Undervejs er der øvelser. Målet er, at du efter workshoppen er i stand til at skrive din egen nyhedsartikel om forskning. Workshoppen ledes af Anne Ringgaard, der er journalist på Videnskab.dk og i øjeblikket er fellow på Constructive Institute ved Aarhus Universitet. 
Forberedelse til Workshop 3: Læs:  Hvad er en journalistisk nyhed (Fortalt så en alien ville kunne forstå det

Forberedelse til Workshop 3: Tænk over, hvilken "historie" du kunne have lyst til at formidle. Måske er det et emne fra et af dine ATU-seminarer, du husker særligt, og som du derfor har lyst til at formidle til andre. Måske er det et helt andet videnskabelig emne, du gerne vil arbejde med, men der vil være noget smuk ved, at du formidler noget af det, du har stiftet bekendtskab med i vores obligatoriske eller valgfrie program:-)

Produkt: Vi udgiver - enten i regi af ATU | Midt eller i et andet regi - alle de artikler, der måtte blive færdigskrevet på baggrund af denne workshop.

Workshop 4: KlodsHans for Viderekommende
Case: Undo Forsikring: Hvor meget dikterer appens algoritmer, og hvilken data afgiver vi og til hvad?
Vi tager dilemmaerne ud på gulvet og forholder os både til dem gennem dialog og kropssprog.

Workshop 5: Videnslyd
Gennem inspiration fra et oplæg fra Videnslyd skal I arbejde med at finde en god vinkel på et videnskabeligt emne til en podcast. I skal lave en interviewguide og skrive en introspeak til en programteaser, som vi producerer.

Forberedelse til workshop 5: Tænk over, hvilket videnskabeligt emne du kunne tænke dig at arbejde med. Måske er der et emne fra et af dine ATU-seminarer, du husker særligt, og som du derfor har særligt lyst til at formidle. Måske er det et helt andet videnskabeligt emne, du har lyst til at formidle, men der ville være noget smukt ved, at du formidler noget af det, du har stiftet bekendtskab med i vores obligatoriske eller valgfrie program:-).
 
Produkt: Vi kan udgive jeres programteasere på ATU | Mids podcastkanal: ATU | Midt - Unge fortæller
 
Workshop 6: StenoMuseet: Videnskab er lidenskab
I skal arbejde med udvikling af et spil, der kan anvendes af elever på ungdomsuddannelserne, som kommer i udstillingen.
Der kommer rigtig mange skoleelever i Science Museerne for at deltage i forskellige formidlingsforløb. Forskning viser, at eleverne får det største læringsudbytte, hvis museumsbesøget er del af et undervisningsforløb med før- og efterarbejde. 
 

17.00: Fælles opsamling

17.30: Slut på det faglige program

18.00: Middag og socialt samvær

20.00: Tak for i aften og eventuelt fortsættelse i UNIBaren.

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Vi arrangerer jeres sidste ATU-seminar i samarbejde med Forskningsprojektet - Giv de unge ordet fra Aarhus Universitet.

 
Det bliver en dag med spændende forelæsninger, lærerige workshops, drøftelser på tværs af fagligheder, holdninger og interesser, og vi glæder os til at arrangere seminaret for jer.
 
Vi sørger for kaffe og kokosmakroner i løbet af seminaret, og vi regner med, at I deltager med det engagement, som vi har set så tit igennem jeres forløb på ATU.
 
Så bliver det et brag af en afslutning.
 
Dagens faglige indhold slutter kl. 17.30, og så stabler vi i fællesskab en god afslutningsmiddag sammen for hinanden, hvor maden bliver serveret, men hvor I iøvrigt er med til at definere indholdet og skabe den gode ATU-stemning.
 
 
  • Type
    Obligatorisk