Seminar N: Hvor vil du sætte dit aftryk?

VIA University College, Auditorium 31.06, Hedeager 2, 8200 Aarhus N
Du kan tilmelde dig dette arrangement, hvis du er fra årgang: 2017 – men du skal logge ind først.
Afdeling
Herning
Viby
Sidste tilmeldingsfrist
Lørdag, 30. juni 2018 - 12:00

Uddannelser mellem teori og praksis

En professionsbacheloruddannelse er i modsætning til de akademiske og analytiske uddannelser oftest rettet mod et bestemt erhverv.

Uddannelserne kobler mellem praksisnær teori på uddannelsesinstitutionen og teorinær praksis, når de studerende er i praktik, og de er sammesat af både teoretisk og praktisk undervisning.

Det betyder, at de studerende veksler mellem uddannelse, der foregår på en uddannelsesinstitution og praktik inden for en profession fx en virksomhed, en skole, et sygehus, en kommune eller en klinik. Der findes professionsbacheloruddannelser inden for mange erhvervsområder, både offentlige og private.

På dette fordybelsesseminar sætter vi fokus på vidensdelen inden for to professionsuddannelse og prøver kræfter med konkrete undervisningsformer.

Program: 
16.00-16.05: Velkomst ved Jonna Frølich, uddannelseschef v. VIA Sundhed, VIA University College og Anne Harrits, ATU 
16.05-16.15: Oplæg v. Jonna Frølich om professionsbacheloruddannelser og VIA University College’s uddannelsesudbud
16.15-17.30: Opstart af to parallelle workshops 
- Workshop 1: Tag med på en rejse ind i læreruddannelsens videns-, forsknings- og praksisunivers v/Leif Vibild, Lektor i Pædagogik på Læreruddannelsen i Aarhus og Rasmus Toftdahl 4. årgang på Læreruddannelsen i Aarhus
- Workshop 2: Health Literacy v/Birgitte Just Mittun og Susanne Laustsen, undervisere på Sygeplejerskeuddannelsen i Aarhus
17.30-18.00: Aftensmad 
18.00-19.45: Videre arbejde i og afrunding af workshops 
19.50-20.00: Afslutning og evaluering v. ATU 
 
 
Workshop 1: Tag med på en rejse ind i Læreruddannelsens videns- forsknings- og praksisunivers
Du vil blive inviteret ind i et spændende akademisk felt, der befinder sig i spændet mellem teori og praksis. Workshoppen vil bl.a. tage sit udgangspunkt i følgende spørgsmål: På hvilket fundament sikrer vi, at kommende elever bliver livsduelige samfundsborgere? Hvordan kommer akademisk viden til at spille en værdifuld rolle på både individ- og samfundsniveau? 
 
Workshoppen vil tage sit udgangspunkt i lærerprofessionens forskellige vidensformer eksempelvis etisk, humanistisk og naturvidenskabeligt. Du vil derudover blive præsenteret for eksempler på lærerprofessionens anvendelse af akademisk viden, som har til hensigt at skabe de bedste forudsætninger for den kommende generation.
 
Du vil blive undervist af en erfaren lektor i pædagogik og en nuværende studerende. Vi håber, at det vil åbne for flere perspektiver - og at du derved får mulighed for at stille dine nysgerrige spørgsmål til både en ”ung” og en ”gammel”. 
 
I vil blive aktive deltagere i workshoppen, så I skal både lytte og gøre noget.
 
Workshop 2:  Health Literacy
Det enkelte individ har i det moderne samfund et større ansvar og bliver konfronteret med at skulle håndtere egen sygdom og sundhed. Det forhold medfører behov for adgang til sundhedsinformation, tilegnelse af kompetencer i forhold til at kunne forstå og anvende dette og interagere med sundhedsprofessionelle. Et afgørende element heraf er individets niveau af sundhedskompetence (Health Literacy). 
 
Health literacy handler om de kompetencer en person skal være i besiddelse af for at forebygge sygdom samt fremme og fastholde egen sundhed. Det er dokumenteret, at op til 50% af befolkninger i de vestlige lande har lav health literacy. Konsekvensen heraf er øget forbrug af sundhedsydelser, genindlæggelse og lav livskvalitet. Endvidere uhensigtsmæssig sundhedsadfærd, hvormed der er risiko for udvikling af sygdom. Derudover ses sammenhæng mellem lav health literacy og forkert indtag af medicin, dårligere evne til at læse indlægssedler (medicin) samt dårligere generel helbredsstatus og øget dødelighed blandt ældre. 
 
I denne workshop vil I stifte bekendtskab med den videnskabelig dokumentation bag begrebet health literacy og få indsigt i begrebets muligheder og begrænsninger. Endvidere får I lejlighed til selv at teste egen health literacy.
 
Som forberedelse skal I have set følgende:
 

I skal overveje, hvilken af de 2 workshops, I helst vil deltage i, og når vi mødes på VIA University College, vælger I workshop. Det er klart, at dem der kommer først, får mulighed for at vælge først - der skal lige mange af jer på de 2 workshops, der begge er spændende.

Generelt om fordybelsesseminarerne

Fordybelsesseminarerne er struktureret således, at der er 9 seminarer, som I skal vælge 4 af. Der vil være ét fordybelsesvidenskab på Sundhedsvidenskab (HE), hvor I vil kunne vælge mellem forskellige fagområder, og der vil være to fordybelsesseminarer på Naturvidenskab (ST), hvor I ligeledes vælger mellem en ræke fagområder. Både VIA University College, Humaniora (Arts) og Samfundsvidenskab (BSS) udbyder to fordybelsesseminarer i henholdsvis Aarhus og Herning.

Vi anbefaler meget, at I ikke lader geografi, men interesse afgøre jeres valg mellem de forskellige muligheder.

Som udgangspunkt vil der kun være plads til, at I vælger 4 af de 9 tilbud, men når vi har set fordelingen, kan det godt være, vi åbner for, at man kan tilmelde sig et ekstra.

Formål

Seminar N: Hvor vil du sætte dit aftryk? har blandt andet til formål at give jer indsigt i professionsuddannelsernes vidensdannelse og praksisformer med afsæt i konkrete uddannelser.

  • Antal deltagere
    90
  • Type
    Obligatorisk