Seminar I: 3 fordybelsesworkshops på naturvidenskab (ST)

Aarhus Universitet, Langelandsgade 140, Auditorium I på Institut for Kemi (1514-231)
Du kan tilmelde dig dette arrangement, hvis du er fra årgang: 2014 – men du skal logge ind først.
Afdeling
Herning
Viby
Sidste tilmeldingsfrist
Tirsdag, 30. juni 2015 - 12:00

Fordybelse på Naturvidenskab

Formålet med Seminar I er at give et konkret indblik i de naturvidenskabelige discipliner med afsæt i konkrete cases, herunder at vise nogle af de konkrete metoder, som de forskellige discipliner bringer i anvendelse.

 

 

Til fordybelsesseminarerne på Science and Technology den 22.9 og den 8.10 vil du få mulighed for at fordybe dig inden for et af fakultetets fagområder. Du vil få mulighed for at fordybe dig i et af disse fagområder – både i teori og praksis:

  • Bioscience (biologi) (22.9)
  • Institut for matematik (matematik) (22.9)
  • Ingeniørvidenskab (matematik, fysik, idehistorie, biologi, informationsteknologi) (22.9)
  • Nanoscience (fysik, kemi og matematik) (8.10)
  • Datalogi (matematik, informationsteknologi) (810)
  • Kemi (kemi) (8.10)

Det er ikke længere muligt prioritere workshop. Se fordelnigen i højre side.

Program:

16.00-16.15: Fælles velkomst og præsentation af workshopholdere

16.15: Afgang mod workshopsops

16.30- 20.00: Program på institutterne

Seminar I1:   Robotter – nu som hjælpere og personlige trænere i sundhedssektoren

I SKAL MEDBRINGE JERES COMPUTER!

Abstract: Humanoide robotter er ikke længere et fjernt fremtidsscenarium, men derimod godt på vej til at blive en del af vores hverdag. De fleste af os kan sagtens genkende en robot, når vi ser en – men hvad er en robot egentlig, og hvordan kan den hjælpe os? Det vil vi se nærmere på i denne workshop, hvor vi vil have fokus på, hvordan robotter bruges inden for sundhedssektoren. I vil møde robotten NAO, som bruges til genoptræning af hjerneskadede børn, og I vil få indblik i de mange overvejelser, man må gøre sig, når man skal have robotten til at interagere med børn. I vil også få mulighed for selv at lære at programmere robotten og se den udføre det, I har lavet i praksis.

Monte Carlo Lokalisering
MINERVA er en robot, som kan vise publikum rundt på museer og fortælle om det de ser. For at det skal kunne lade sig gøre, er MINERVA nødt til at vide, hvor den er i museet.Da MINERVA skal operere indendørs, kan GPS ikke bruges. MINERVA bruger i stedet sine sensorer og et kort over museet til at finde ud af, hvor den er. MINERVA benytter en metode baseret på sandsynlighedsmodeller af robottens bevægelser og sensorernes registreringer. Metoden hedder Monte Carlo Lokalisering og blev udviklet første gang til MINERVA. Siden er metoden blevet anvendt bl.a. i førerløse biler til at vurdere ruter, forhindringer, osv.

I robotkurset på Institut for Datalogi har de studerende arbejdet med Monte Carlo Lokalisering på LEGO Mindstorms robotter. En LEGO robot skulle finde ud af, hvor den var i forhallen på Aarhus Banegaard. I oplægget fortælles om Monte Carlo Localization, MINERVA og LEGO robotter i Banegaardshallen. 

 

Seminar I2: Kompleksitet - Hvad har Candy Crush Saga og NemID med hinanden at gøre?

Abstract: Fra matematikundervisninger er man vant til, at nogle opgave er nemme for os at løse, og nogle er svære. Gør det samme sig gældende for computere? Er der nogle problemer, som en computer har svært ved at løse? Overraskende nok så viser svaret på dette spørgsmål at være: ”Det ved vi ikke”. Vi vil prøve at sætte noget teori på dette problem. Hvad mener vi, når vi siger, noget er svært? Hvorfor er det godt at nogle problemer er svære? Er nogle problemer egentlig sværere end andre? Undervejs vil vi støde på begreber som algoritme, Turing-maskine, polynomiel tid og O-notation. Vi starter helt fra bunden, og ender med at formulere et af de største uløste problemer vi kender, nemlig PvsNP-problemet.

Vært: Institut for Matematik

Særligt relevant for følgende gymnasiefag: Matematik

Maksimalt antal elever: 25

 

Seminar I3: Zoofysiologi – Studier af dyr giver også en forståelse af vores egen fysiologi – og dens begrænsninger

Abstract: Kredsløbets evolutionære udvikling
Hjertet og kroppens blodkar har undergået en række underfundige anatomiske og fysiologiske ændringer igennem hvirveldyrenes evolution. Fra et simpelt hjerte hos fisk, hvor et enkelt hjertekammer pumper blod gennem gællerne til kroppen, skabtes et mere kompliceret system hos luftåndende hvirveldyr, hvor det iltede blod fra lungerne løber tilbage til hjertet og blandes med afiltet blod fra kroppen. Opblandingen reduceres dog ved udviklingen af forskellige skillevægge, der styrer blodets forløb inde i hjertet. Der vil blive vist film optaget med ultralyd og skanningsteknikker, der viser, hvordan disse skillevægge fungerer hos forskellige krybdyr. Med den uafhængige udvikling af varmblodethed hos pattedyr og fugle opdeltes hjertekammeret med et intraventrikulært septum, som tillod et højt blodtryk, og der skete en samtidig stigning af pulsen på knap 10 gange. Vi har ved hjælp af en række molekylære teknikker kunnet afdække hvordan dette septum opstod, og vi har gode bud på, hvordan hjertets ledningsvæv kunne opstå og tillade den høje puls. Foredraget vil også indeholde en fortælling om giraffens tårnhøje blodtryk og en diskussion af, hvordan krybdyrenes hjerter kan være relevant for at forstå medfødte hjertefejl hos mennesker.

Efter dette foredrag vil deltagerne deltage i en af de to forberedte øvelser der omhandler hhv. hvordan virker nervesystemet, og hvad er de væsentligste faktorer, der bestemmer stofskiftet. Disse øvelser vil blive udført på ektoterme dyr, men fokus vil være på de helt centrale processer af nervesystemet og stofskiftet, der er fundamentale for alle dyr - og mennesker.

Vært: Institut for Bioscience

Særligt relevant for følgende gymnasiefag: Biologi. Biokemi, molekylær biologi, kemi

Maksimalt antal elever: 30

 

Generelt om fordybelsesseminarerne:

Fordybelsesseminarerne er struktureret således, at der er 9 seminarer, som I skal vælge 4 af. Der vil være ét fordybelsesvidenskab på Sundhedsvidenskab (HE), hvor I kan prioritere, hvilket institut I vil på. Der vil være to fordybelsesseminar på Naturvidenskab (ST), på hvilke I bliver distribueret ud på seks forskellige institutter efter egen prioritering. Både VIA University College, Humaniora (Arts) og Samfundsvidenskab (BSS) udbyder to fordybelsesseminarer i henholdsvis Aarhus og Herning. Vi anbefaler meget, at I ikke lader geografi, men interesse afgøre jeres valg mellem de fem tilbud.
Som udgangspunkt vil der kun være plads til, at I vælger 4 af de 9 tilbud, men når vi har set fordelingen, kan det godt være, vi åbner for, at man kan tilmelde sig et ekstra.

  • Antal deltagere
    85
  • Type
    Obligatorisk