Sommercamp 2021
Sommercamp 2021 arrangeres i et tæt samarbejde med Aarhus Universitet, Dystopia, Klimatorium og ATUMUN.
Ugen er fuld af faglige og sociale arrangementer, ekskursioner, simulering af FN-forhandlinger
Vi afslutter torsdag med samlet refleksion over ugen, inden vi rydder og pakker sammen.
En gruppe elever fra årgang 2019 har meldt sig som tutorer og vil være med til at gøre sommercampen til en uforglemmelig oplevelse.
I forbindelse med sommercampen opkræver vi gymnasie-ATU'erne første rate på kr. 700,- af deltagerbetalingen i forløbet på ATU | Midt. Beløbet bedes indbetalt på reg.: 5077 konto: 0001255176 senest den 15. juni 2021.
Hvis I glæder jer bare halvt så meget som os, så kan det kun gå godt.
Kh.
Anne, Frederik, Rasmus, Nis, Morten og Anne
#atumidt
Søndag
10.00: Ankomst
10.10: Velkomst v/Jørgen Nørby, bestyrelsesformand
10.25: Introduktion til Klimatorium v/Lars Nørgaard Holmegård og Sarah Lund
11.00: Åben invitation: ATU'erne præsenterer sig selv. Stil og metode afhænger af jeres kreativitet:-)
11.40: Pause & frokost, mens Klimatorium udforskes
12.30: I inddeles i 3 lige store grupper:
Gruppe 1: Klimavejen
Gruppe 2: Satelitter
Gruppe 3: Plastix
12.30: Præsentation
13.30: Opgave og dialog
14.30: Afrunding og quiz
15.00: Tak for i dag og afgang
Velkommen og fælles intro
9.30-10.15: Debat: Hvordan kan vi blive bedre til at navigere i Fake News?
Du har nok hørt om anti-vaxxers, QAnon, konspirationsteorier og sølvpapirshatte. Fake news er for alvor kommet på dagsordenen under corona-krisen og i forbindelse med det amerikanske valg. Det er dog slet ikke et nyt fænomen, og falske nyheder kan spores langt tilbage i historien. Men hvad kendetegner egentlig fake news, hvorfor er der nogle der finder på falske nyheder, og hvorfor er der nogle der deler dem? Er fake news overhovedet farligt - og skal vi gøre noget ved det?
Paneldebat:
- Christian Suhr, Lektor, Institut for Antropologi, Aarhus universitet
- Anne Ringgaard, Journalist, Videnskab.dk
- Dorte Rytter, Lektor, Institut for Folkesundhed
- Kristian Hvidtfeldt, Lektor, Center for Videnskabsstudier, Aarhus Universitet
- faciliteret af Linda Greve, PhD og formidlingschef på Science Museerne, Aarhus Universitet
10.15-10.45: Kaffepause
10.45-12.15/12-30: Workshops
Workshop 1: Machine Learning og Fake News v/Arthur Hjort, Postdoc, Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet
På denne workshop vil I lære at træne en machine learning model til at genkende forskellige slags tekster ved hjælp af Natural Language Processing. Natural Language Processing (NLP) er en samling af forskellige computationelle metoder, som kan analysere millionvis af tekster på få sekunder. Forskere bruger NLP til mange forskellige ting, fx til at finde ud af, hvad folk taler om på sociale medier eller til at forstå, hvordan ord skifter betydning over tid.
I workshoppen vil vi arbejde med ca. 120,000 tweets fra danske politiske partier for at se, om vi – og en machine learning algoritme - kan se forskel på partierne. Vi bruger appen NaturalLanguageProcessing4All, som gør det nemt at arbejde med Machine Learning uden at skulle kunne programmere. Og så diskuterer vi, hvordan vi kunne bruge de metoder og tilgange, vi har lært til at identificere fake news og disinformation på nettet.
Workshop 2: Science Blindness v/Linda Greve, PhD og formidlingschef på Science Museerne, Aarhus Universitet og v/Rikke Mathiassen, journalist og fellow på Constructive Institute
Vi har alle sammen en masse intuitive forestillinger om, hvordan verden hænger sammen. Nogle har vi lært i skolen, andre af vores forældre og så kommer en del af dem fra erfaringer. Men desværre er vores intuitive forståelse af verden tit forkert – og den står i vejen for, at vi kan lære nyt og forstå komplekse sammenhænge. Meget statistik er uintuitiv, selv for statistikere. Det er heller ikke intuitivt, at Jorden er rund og svæver rundt i Universet eller mug er godt til at kurere sygdomme. Men det er til gengæld intuitivt, at hvis vi hører, at vacciner og behandlinger er farlige, så vil vi undgå dem.
Denne workshop handler om, hvordan vi hjælper hinanden til at se forbi vores egen intuitive forståelse og forstå risici og videnskabelige fakta for det, de er med al deres usikkerhed.
Produktet i workshoppen er, at vi ønsker at udvikle et læringsforløb til Science Museerne på Aarhus Universitet. Men vi har brug for din hjælp til at gøre det sanseligt, spændende og provokerende, så det gør en forskel at komme på Museum.
Workshop 3: Videnskabsjournalisternes rolle v/Kresten Roland Johansen, Lektor, Danmarks Medie- og journalisthøjskole
Hvordan arbejder journalister med videnskabelige kilder? Vi ser på nogle af de udfordringer og dilemmaer, som journalister møder og har mødt - ikke mindst under corona.
I præsenteres for nogle af journalistens konkrete værktøjer til at forholde sig kildekritisk.
Og så skal vi læse et par udvalgte artikler med jeres nye kildekritiske blik og diskutere, om der er svagheder og ting, som I ville/kunne gøre anderledes - og måske bedre end de garvede journalister.
Workshop 4: Podcast - sådan laver du en lækker lydoplevelse! v/Jens Renner
Find din indre ”podcaster” frem, når vi i denne workshop sætter fokus på podcastmediet og produktion af podcast. Som et væsentlig output for ATU’s summercamp vil vi producere en eller flere podcasts om fake news og hvordan man som ung navigerer i et komplekst nyheds- og mediebillede. Og podcasten vil vi lave sammen med jer! Ved denne workshop klæder vi jer derfor på til optagelserne, og I bliver introduceret til teknikken og den praktiske planlægning.
Hver dag lytter mange unge til podcast. Derfor kan vi gennem podcastmediet sikre, at de mange gode diskussioner på summercamp’en også kan komme andre unge til gavn. Podcast er samtidigt stærkt til at understøtte en følelse af nærhed og behandle et emne nuanceret og dybdegående. Vi glæder os til at udforske mulighederne sammen med jer.
¡NB! Deltagerne på denne workshop skal efter frokost producere podcasten med optagelser og interviews i eftermiddagens science caféer, og deltagerne har derfor ikke mulighed for selv at deltage i science caféerne.
Det bliver en kamp om selve sandheden, når to hold i workshoppen skal ”battle” mellem forskningsformidling og fake news. På det ene hold skal deltagerne udvikle en formidlingsstrategi for at få budskabet bag en af Dorte Rytters forskningsartikler udbredt på en nuanceret og kvalificeret måde. Det andet hold arbejder med fake news-strategier for at skabe mere usikkerhed og forvirring omkring forskningsresultatet. Emnet er HPV-vaccinen, som kom i vælten efter TV2-dokumentaren ”De vaccinerede piger – syge og svigtede” i 2015. Mange blev usikre omkring eventuelle bivirkninger og fravalgte vaccinen. Nogle benyttede sig af chancen til at skabe endnu mere vaccineskepsis. Til workshoppen vil der være kort oplæg om HPV-sagen samt gode råd til god forskningsformidling og udbredelse af fake news.
I denne workshop skal vi udvikle nye ideer til, hvordan journalister og medier kan sætte rammerne for fremtidens offentlige debat. Vi kaster et blik på TV2s dokumentarserie Moskeerne bag sløret fra 2016; et tv-program som satte dagsordenen for den offentlige debat om integration af danske muslimer, og som resulterede i vidtgående indgreb fra regeringen og kommuner. Med udgangspunkt i eksempler fra denne serie analyserer vi, hvad der sker, når medierne sætter dagsordenen, og hvad vi opfatter som pålidelig journalistik og dokumentation. Til sidst vil vi sammen forsøge at udvikle et sæt af anbefalinger til fremtidens journalister.
-
TypeSommercamp