Seminar X: Afslutningskonference 2018: Livsduelighed
Livsduelighed
- Skal man kunne tåle en vis mængde mistrivsel for at kunne kravle op af rangstigen i uddannelsessystemet og samfundet som helhed?
- Hvordan kan STEM være med til at skabe livsduelighed for os som individer og i samfundet som helhed?
- Hvordan kan vi som individer og som samfund udvikle et livsdueligt forhold til de sociale medier?
- Kan et misbrug være vejen til livsduelighed?
Medvirkende:
Claus Holm
Ph.d., lektor, institutleder på DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet
Carsten Obel
Professor på institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet
Mette Laub Petersen
Projektleder på skolesundhed.dk og ungeprofilen.dk
Johanne Korsdal Sørensen
Ph.d. i sociologi og antropolog, Ekstern Relations Manager på institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet
Kristian Hvidtfeldt Nielsen
Lektor på institut for Matematik - Videnskabsstudier, Aarhus Universitet
Michael Bang Petersen
Professor på institut for Statskundskab, Aarhus Universitet
Lars Thorup Larsen
Lektor på institut for Statskundskab, Aarhus Universitet
Program
14.00: Velkomst v/Svend Thorhauge, Akademiet for Talentfulde Unge l Midt
14.05: Introduktionsforelæsning v/Claus Holm
Den rige personlighed er livsduelig!
For omtrent 160 år siden formulerede Karl Marx forestillingen om en rig individualitet som det kommunistiske samfunds individideal. I dag får forestillingen relevans. Lyder det lidt besynderligt, er det ikke mærkeligt. For de fleste af os går næppe rundt og tror, at vi er lige på trapperne til at blive en del af et kommunistisk samfund. Ikke desto mindre er Karl Marx’ idé om fri tid i arbejdet blevet en aktuel idé. Man realiserer sig som rig personlighed gennem arbejdet. Tolstoj skulle således en gang have sagt, at man lever et aldeles fremragende liv, hvis man forstår sig på at arbejde og elske: Arbejd for den person, du elsker, og elsk dit arbejde! I dag forholder det sig lidt anderledes, da det ser ud som om, flere og flere af os mest af alt lever for at arbejde. Er det rigtigt, så lyder credoet lidt anderledes: ’Arbejd for at realisere dig selv som en rig personlighed, elsk dit arbejde!’ Uanset hvad man lever for, bliver spørgsmålet om, hvori en forskel består mellem livsduelighed og arbejdsduelighed.
14.40: Paneldebat mellem Lars Thorup Larsen, Michael Bang Petersen, Kristian Hvidtfeldt Nielsen og Claus Holm faciliteret af Carsten Obel
"Hvordan opdrage til autonom livsduelighed?"
Hvordan skaber vi rammer for livsduelige mennesker uden at instrumentalisere dem i forhold til den fremtidskontekst, vi ser dem i?
15.00: Pause
15.15: Fem sideløbende workshops med adskilte temaer og spørgsmål
Workshops
Hvordan designer vi de bedste rammer for, at unge kan udvikle livsduelighed?
v/Carsten Obel og Mette Laub Petersen
– lægers misbrug som eksempel
v/Johanne Korsdal Sørensen
Ph.d. i sociologi og antropolog Johanne Korsdal Sørensen holder oplæg om sit forskningsprojekt om Lægers forbrug og misbrug af medicin og rusmidler. Livsduelighed er en indirekte tematik i dette oplæg, som handler om lægers professionelle socialisering og arbejdskulturelle udfordringer, som kan have medindflydelse på at nogle læger kommer ud i misbrug og strukturelt fastholdes i det.
Johanne har foretaget en survey blandt 4000 medlemmer af Lægeforeningen og har derudover foretaget en interviewundersøgelse blandt 12 læger, som tidligere har været i misbrug mens de har været erhvervsaktive læger.
Richard Mortensen Stuen
Er der plads til livsduelige børn og unge i uddannelsessystemet?
v/Lars Thorup Larsen
I den offentlige debat er der meget fokus på stress og præstationsræs hos skoleelever og studerende. De fleste store reformer i uddannelsessystemet opstiller mål for børn og unges trivsel. Samtidig anklages de selv samme reformer ofte for at gå ud over børn og unges trivsel, fordi de øger fokus på målbare fremskridt hele vejen fra vuggestue til universitet. Spørgsmål om trivsel og livsduelighed kan nemt blive fanget mellem sundhedspolitiske målsætninger om velbefindende på den ene side og uddannelsespolitiske ambitioner om konkurrence og progression på den anden side. Denne workshop tager dette dilemma op til diskussion. Er der plads til, at børn og unge kan blive livsduelige i et uddannelsessystem med ambitiøse uddannelsesmål? Skal man kunne tåle en vis mængde mistrivsel for at kunne kravle op af rangstigen i uddannelsessystemet og samfundet som helhed?
Preben Hornung Stuen
Livsduelighed med STEM
v/Kristian Hvidtfeldt Nielsen
Livsduelighed i en verden, hvor vi altid er online og altid er forbundne
v/Michael Bang Petersen
Sociale medier og smartphone-teknologi spiller en afgørende rolle i manges liv. Vi kan være forbundne med andre uanset, hvor vi er, og vi kan kontinuerligt blive opdateret på, hvad der interesserer os. Der er mange gevinster for den enkelte og for samfundet. Men samtidig bekymrer politikere og meningsdannere sig for konsekvenserne for både os som individer og for samfundet som helhed. Hvad gør det eksempelvis ved os, hvis vi aldrig har et frirum til blot at være os selv? Hvad gør det ved os, hvis vi aldrig er fuldt tilstede med dem, som vi sidder overfor, men altid er halvt tilstede på de sociale medier? Og hvad er konsekvenserne for samfundet? I dag har vi alle mulighed for at være nyhedsredaktører på de sociale medier og give vores mening til kende. Men fremfor en mere demokratisk dialog har det betydet, at vredesudbrud og trusler florerer i den digitale politiske debat, og i en lang række valgkampe er falske nyheder blevet delt flittigt på de sociale medier. Hvordan kan vi som individer og som samfund udvikle et livsdueligt forhold til de sociale medier på vores telefoner? Det er fokus på denne workshop.
Mogens Zieler Stuen
Efter det faglige indhold spiser vi sammen, og I vil selv få mulighed for at være med til at organisere og arrangere middagen og det efterfølgende samvær. En gruppe fra jeres årgang samles og forbereder aftenen, og de inddrager alle, der har lyst.
Efter middagen vil der være åbent i studenterbaren, og vi håber også at se jeres studielivsmentorer både til seminaret og til middagen.
-
TypeObligatorisk